Monday, June 1, 2009

2nd day

Awal pagi dah bangun...biasale subuh kat sini 5 lebih.Lepas tu dijamu minum teh (nasib baik tak dihidang air ehem ehem)...dengan kuih2 kering, kek lapis, kek param..hari raya le katakan. Pastu ke rumah panjang untuk acara seterusnya .."The villagers bring new seeds, farming eqiupment to the 'Palan Gawai' the festival centre for ritual bleasings. The ladies dan women "Pingabang' will go 'ngilumboi - a ceremony to search and call all the lost paddy soul to return home. The male will go 'Ngabang" open house visiting with lots of laughter and tasting of 'beram' or injok' rice wine 'bankang' glutinous rice cooked in bamboo'...itu kata maklumat dalam handout yang diberi oleh tour guide dari Bornoe Exploration Tours and Tarvel Sdn Bhd.Penat juga la kalau nak ikut kumpulan palan gawai tu..dalam panas terik, berhenti kat tempat-tempat tertentu, menari sambil minum tuak beras Yang peliknya acara ini dijalankan oleh kaum wanita (tua dan muda belia- kecuali pemain alat muzik je lelaki) .. dan yang minum pun kaum wanita juga la. Tak tau le pulak apa rasanya tuak ni...tapi bagi mereka biasa je). Dek kerana ramai ahli rombongan dalam kumpulan tak tertahan dengan makanan kat rumah panjang ...kiranya sedap juga -semuanya dibakar dan direbus aje dengan nasi padi huma...(tapi kalau ada cili ke, sambal ke,,lagi sedap)-- maka berangkat awal balik ke Kuching ke hotel tempat penginapan.
Peringatan: Kalau yang nak gi Monkos - jangan lupa beli barang kat Koperasi di rumah panjang tu :
1. Kain batik Indonesia - murah je RM10-RM13
2. Beras huma RM3.50 sekilo (kat luar RM7.90 sekilo)
3. Lada hitam packet besar (tak ingat berapa harga...tapi beli aje)
4. Apa-apa lagi yang ada kat situ beli aje..jauh lebih murah.












Gambar kenangan bersama tuan rumah tumpangan (homestay) di Mongkos. Ada juga yang tumpang tidur di bilik-bilik kat rumah panjang.

Makanan di rumah panjang - nasi padi huma- dimasak dan dibungkus dalam daun pisang hutan(?) ikan keli bakar, pucuk-pucuk kayu hutan direbus air (tak ada garam/perasa) -ada juga manok(ayam) bakar - ada juga orang melayu kita kata sedap (siapa sembelih ntah le?), daging(? lembu kot) masak depa le - nak kata kari buka, nak kata lemak jauh sekali - apa pun teman tak usik pun - kebanyakannya bau asap sebab dimasak pakai buluh/kayu. Buah-buahan -tembikai & nenas - sah halal.

Sebab jadual dah berubah, check in kat hotel jadi awal...maka pukul 2.00 pun bilik-bilik tak sedia untuk dimasuki...maka singgahlah kami kat kedai pasu ... selain pasu ada juga juga makanan luarbiasa Sarawak..
1. Tebaloi - ada perasan pandan, cokelat, strawberi - snek tepung sagu, kelapa parut dan gula dibakar ...RM3.00 sekotak tapi di kedai cenderamata kat Kuching 4 RM10.00
2. Candy & Jut-jut lada hitam - RM2.00 (13 biji) atau RM4.90 (paket besar)
3. Kek lapis - saiz kek biasa RM5.00 - 1 RM10.00 - 4 - 1 free - pelbagai warna & corak (ingatan : pastikan tidak expire - lebih selamat beli dikilang)

Sekarang ni dah check in kat Harbour View Hotel, Kuching. Nasib baik ada wifi..sampai ke tingkat 9. Bagus le kat sini..free lagi aksesnya.
GPB patut buat mesyuarat / kursus kat sini satu hari nanti.



Gambar isteri dan anak sebab teman yang menynapnya kat kedai pasu tu.

No comments:

Post a Comment