Monday, June 1, 2009

BINGKISAN DARI MONKOS- delayed

31 Mei 2009
Perjalanan ke Sarawak bermula seawall 9.00 pagi. Dari rumah ke LCCT Sepang, penerbangan berjalan lancar. Takeoff jam 1 lebih dan touchdown di bumi kenyalang kira-kira 2.30 ptg. Bas pelancongan sedia menunggu dengan pemandu pelancongnya berana Roslan Aki …ntah apa lagi Rosli. Katanya beragama Islam. Dari Lapangan Terbang Kucing bertolak ke Rumah Panjang di Monkos (kampong asal kaum Bidayuh telah ditransformasi menjadi homestay…fantistik) Tapi yang peliknya (untuk peringatan sesiapa yang hendak ke sini) sepanjang perjalanan lebih 2 jam, tidak kelihatan sebuah pun mesjid walaupun ada menempuh satu kampung yang dikatakan penduduk Islam. Sebabnya…hampi r 90 % penduduk sepanjang perjalanan beragama Kristian. Gereja ada di setiap kampong. MENGAPA YE JADI BEGINI? ORANG SARAWAK BOLEH JAWAB KOT.
Jadi bemalam la kami di rumah-rumah penduduk kampong ni. Rumah panjang dihiasi dengan daun kelapa (macam perayaan orang India/Asli) sebab malam ni nak sambut gawai (Hari Raya le tu). Selepas masuk rumah keluar rumah, dapatla kat saturumah ni. Tapi harus diingat…semua rumah di sini orang kiristian belaka..tiada Muslim atau lain agama. Jadi dalam setiap rumah adale karpet hias dinding gambar Jesus (kalau rumah orang Islam kan gambar Kaabah gitu). Atas meja ada pelbagai jenis arak. Kat rumah rumah anjing berkeliaran. Risau juga hati ni. Makanan dihidangkan nasib baik ada pilihan. Sayuran rebus. Ikan keli bakar, lemak umbut, daging dan ayam pun ada. Katanya halal. Siapa sembelih kalau rupa orang Islam sorang pun tak Nampak. Tour guide pun tak tau le pegangan agamanya macammana. Terlepas asar dalam perjalanan pun selemba je. Bukan apa kalau dia dah tahu sepanjang perjalanan tak ada mesjid, apa salahnya bagitau , boleh juga dirikan solat kat airport Kuching.
Sampai bab malam…riuh rendah dentuman mercun dan meriam buluh. Kat rumah panjang pesta gawai sedang berlangsung…tarian, permainan dan minuman !!!! ni yang tak tahan. Kalau duiduk lama-lama lagi teruk masiat mata melihat macam-macam. Lebih baik belah …ni yang buat draft posting…pasni nak tidur dalam bilik yang panas tanpa kipas ni…apa nak buat sendiri mau ingat.

No comments:

Post a Comment