Saturday, September 19, 2009

29 Ramadhan

Kelebihan Solat Tarawih Malam Keduapuluh sembilan :
Allah S.W.T akan mengurniakan kepadanya pahala seribu haji yang mabrur.
Sudah 29 Ramadhan. Hari ini tengok anak bulan. Kalau nampak, esok Ahad raya. Kalau tak nampak ramai yang kata esok tetap raya. Dah ada yang sedia maklum tahun ni puasa 29 hari je. Apa pun dalam doa tarawih sepanjang Ramadhan kita mohon Allah s.w.t. " Semoga Engkai beri kami kurnia iman yang sempurna, semua yang Engkau fardhukan dapat kami tunaikan, ibadat solat dapat kami pelihara, amal zakat dapat kami laksanakan, kasih sayangMu dan kemaafanMu kami harapkan, dengan petunjukMu dapat kami berpegang, yang tidak berfaedah dapatg kami tinggalkan, terhadap dunia dapat kami berzuhud, terhadap akhirat semoga kami selalu menggemari, dengan takdirMu kami rela, terhadap nikmatMu kami bersyukur dan atas ujianMu kami bersabar. Di bawah naungan panji-panji Nabi Muhammad s.a.w, di padang Masyhar nanti semoga kami akan dihalau, di telaga Kautsar semoga dapat kami minum, di atas kasur mulai semogak kami didudukan, dengan bidadari syurga semoga kami diperisterikan, dengan kain sundusin dan istrabaqin kami diberi pakai, dengan makan surga kami diberi makan, dengan air susu dan air madu kami diberi minum, dalam cangkir iskan dan gelas yang bersih bersama para Nabi dan orang-orang yang benar, para syuhada dan para solihin. Ya Allah, pada malam yang mulia dan penuh barokah ini, maafi dan ampunilah dosa-dosa kami, dosa kedua ibubapa kami, saudara mara kami, ahli-ahli rumah kami, guru-guru dan orang-orang yang mengajar kami, orang-orang yang kami ajari, orang-orang yang mustahak ke atas kami, orang-orang yang mencintai dan berbuat baik kepada kami, orang-orang yang mewasiati kami dengan doa. semua kaum Muslimin dan Muslimat baik yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia."
Dan selepas witir, kita berdoa lagi:" Ya Allah, Tuhan yang menerangkan kehendak-kehendak Al-Quran dan membezakan di antara yang benar dengan yang bathil.Tuhan yang menurunkan AL-Quran dengan penuh pengetahuna dan jelas penerangan.Berkatilah kami disepanjang-panjang bulan Ramadhan ini dan ketemukan bulan yang mulia ini beberapa kali dari tahun ke tahun mengikut kehendak dan keredaanMu. Ya Allah, Tuhan sebaik-baik mengurniakan Rahmat, sesungguhnya Engkau pada malam ini dan malam-malam lainnya di sepanjang bulan Ramadhan ini ada membebaskan beberapa daripada penghuni-penghuni neraka, maka kami mohon padaMu, Ya Allah, jadikan kami, ibubapa kami, sanak saudara kami, ahli rumah kami, guru-guru atau orang yang mengajar kami, kaum kerabat dan rakan tolan kami, sekalian hadirin dan ibubapa mereka, terjumlah daripada golongan yang dilepaskan dari azab neraka."
Amin.
Kalau ada la tarawih malam ni...inilah ganjarannya yang Allah janjikan:
Kelebihan Solat Tarawih Malam Ketigapuluh :
Allah S.W.T akan memberi penghormatan kepada orang yang bertarawih pada malam terakhir dengan firman-Nya (yang bermaksud): Wahai hambaku!, makanlah segala jenis buah-buahan yang Engkau ingini untuk dimakan di dalam syurga dan mandilah kamu di dalam sungai yang bernama salsabil serta minumlah air dari telaga yang dikurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w. yang bernama Al-Kautsar

No comments:

Post a Comment